Professional in de praktijk: Productmanager bij Sivantos

In deze rubriek interviewen we elke keer iemand die werkzaam is in de hoorsector over zijn/haar beroep. Interesse om mee te doen? Mail naar contact@gezondgehoorpro.nl.

In Nederland dragen ongeveer 500.000 mensen een hoortoestel. Zij komen af en toe bij de audicien. Tot zover niets geks. Maar hoe wordt een hoortoestel ontworpen en in de markt gezet? En hoe leer je audiciens om een hoortoestel in te stellen? We vroegen het Benjamin den Heijer, productmanager bij Sivantos

Op een modern industrieterrein in Zoetermeer, dat bekend staat als de Dutch High Tech campus, is één van de grootste fabrikanten van hoortoestellen ter wereld gevestigd: Sivantos. Het bedrijf levert hoortoestellen in niet minder dan 25 landen en staat garant voor maar liefst één op de vier hoortoestellen in de hele wereld. Met recht een internationaal bedrijf dus. En dat wordt meteen bevestigd door Benjamin den Heijer (34). ‘Ik heb onlangs nog een training gehad met allerlei collega’s uit andere landen. Pas nog in Duitsland, zat ik opeens naast een collega uit China. Dat is echt wel gaaf!’, zegt hij terwijl zijn ogen glimmen.

Beroep
Smartphone connectMaar laten we bij het begin beginnen. Productmanager, wat is dat precies? Benjamin gaat rechtop zitten, en steekt meteen van wal. ‘Ik zet de producten van Sivantos in de Nederlandse markt zou je kunnen zeggen. Ik ben de hele dag bezig met hoortoestellen en aanverwante artikelen. Mijn collega’s en ik kijken bijvoorbeeld naar de hoorsector in Nederland. En we kijken welke hoortoestellen uit ons portfolio bij de Nederlandse markt passen. En als we dan een passend hoortoestel hebben, dan gaan we dat in de markt zetten. Dan hebben we contact met de audiciens, die uiteindelijk onze toestellen verkopen. Die moeten natuurlijk wel weten hoe ze het toestel in moeten stellen. Tegelijkertijd overlapt mijn werk een deel met onze marketing- en salesafdeling. Want onze producten moeten wel aandacht krijgen in de markt. Ondanks dat hoortoestellen nog steeds als hulpmiddelen worden gezien en er in veel gevallen zorgverzekeraars bij betrokken zijn, blijft er een commerciële kant aan mijn werk zitten. En juist die combinatie vind ik erg leuk.’

CommunicatieEr zijn maar weinig mensen die van jongs af aan productmanager willen worden. Het is typisch een beroep waar je inrolt. En dat is niet zo gek ook gezien de vakgebieden waar je mee in aanraking komt. Zo ook bij Benjamin. ‘Ik ben begonnen bij logopedie,’ begint hij. ‘Ik wilde altijd al werken met mensen en dan liefst één-op-één. En daarna ben ik mij verder gaan ontwikkelen door en dankzij verschillende werkgevers die allemaal in de hoorsector actief waren. Ik heb daarna tijdens mijn werk aan de Fontys Hogeschool mijn audiologische opleiding gedaan, waardoor ik mezelf nu Bachelor of Audiology mag noemen. Ik merk elke dag dat mijn studies mij helpen bij mijn werk. Logopedie en audiologie hebben zeker raakvlakken. Het draait natuurlijk allebei om communicatie en geluid.’

Contact en communicatie
Terwijl hij een glas water inschenkt denkt hij even na, en zegt, ‘Wat ik trouwens wel soms mis is het één-op-één contact met mensen, en het direct helpen van mensen. Dat blijft toch de kern van mijn vak, maar door drukte kom ik daar niet heel vaak meer aan toe. Als ik een slechthorende klant van een audicien kan helpen het maximale uit zijn hoortoestel te halen, ben ik echt blij.’ En weer stralen zijn ogen. ‘Maar begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ontzettend blij met mijn werk en ik haal er veel voldoening uit. Ik ben regelmatig op pad en kom bij audiciens in de winkel en bij mijn collega’s in Duitsland. Ik geef en krijg trainingen. En ik zit met mijn neus bovenop de technologische ontwikkelingen in onze sector. Dat is erg gaaf om te zien. Zeker omdat een hoortoestel steeds meer uit de hulpmiddelen-hoek komt, juist vanwege die technologie.’

‘Mensen helpen blijft de kern van mijn vak’

Verandert de groep mensen met een hoortoestel nu snel, wil ik van hem weten.’ Benjamin schudt nee en zegt: ‘Niet echt. De grootste groep mensen zijn tussen de 60 en de 70 jaar als ze beginnen met een hoortoestel. Het is niet zo dat, ondanks alle berichten die je leest over jongeren met gehoorproblemen, dat mensen ook eerder starten met hoortoestellen. Wat wel anders geworden is, is dat mensen steeds meer verwachten van een hoortoestel. Ze willen dat hij samenwerkt met hun smartphone, ze willen niet continu batterijen verwisselen – “Dat hoef ik toch ook niet met mijn telefoon, die kan ik toch ook gewoon opladen?”, quote Benjamin. ‘Mensen worden mondiger en geven duidelijk aan wat ze willen en verwachten van een hoortoestel. Dat vinden wij alleen maar fijn, en geeft ons als fabrikant de handvatten die we nodig hebben om de juiste producten te introduceren.’ Wereldwijd zijn er zes grote hoortoestelfabrikanten, die samen 98% van de hoortoestel-markt bedienen.

De markt
Elke fabrikant heeft ook weer verschillende merken, vertelt Benjamin. ‘We hebben verschillende merken die we in Nederland gebruiken, zowel gericht op de markt voor deSignia Silk
zorgverzekeraars als op de vrije markt. En het is juist die combinatie die maakt dat we voor ieder wat wils hebben.’ Een hoortoestel is en blijft een product dat je niet elke dag aanschaft. Of waar je snel tussen wisselt, van merk naar merk. ‘Wacht even,’ zegt Benjamin terwijl hij wegsnelt, ‘ik zal je even wat laten zien.’ Als hij weer terugkomt laat hij vol trots de nieuwste hoortoestellen zien. ‘Kijk, deze zijn met recht bijna onzichtbaar te noemen’, zegt hij enthousiast, terwijl hij een hoortoestel toont dat qua afmetingen niet veel groter is dan een klein oordopje.

Benjamin opent een app op zijn smartphone, en vrijwel direct is het toestelletje gekoppeld met zijn smartphone via bluetooth. ‘Zo klein, maar boordevol techniek. Ik koppel hem zo aan mijn telefoon. Ik kan nu bellen, muziek luisteren en telefoongesprekken voeren via dit toestel. En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteiten die dit toestel heeft op het gebied van spraakverstaan’, vertelt hij enthousiast. ‘Ik heb ook zelf een setje hoortoestellen dat ik af en toe in heb. En ik vind het ideaal, terwijl ik zelf geen gehoorverlies heb. Maar zo weet ik wel precies wat we verkopen aan onze klanten.’

‘Zo klein, maar boordevol techniek’

Beroepsdeformatie
Gekscherend vraag ik hem of hij ook last heeft van beroepsdeformatie, als ze bijvoorbeeld naar een concert gaan. Benjamin begint te lachen. ‘Ja zeker, daar heb ik wel een beetje last van. Laatst was ik in Antwerpen, bij een concert van Kensington, en dan kan ik het niet laten om even bij de geluidstafel te kijken. Ik draag altijd gehoorbescherming naar concerten, en gelukkig maar. Op de meter stond 103 decibel. Dat is vrij luid, waardoor er al schade aan het gehoor kan optreden. Dan ben ik extra blij met mijn gehoorbescherming.’ Wat zou je mensen nog willen meegeven, vraag ik afsluitend aan Benjamin. ‘Ik zou willen dat nog meer mensen zich bewust worden van geluid. Wees zuinig op je gehoor. Gehoorverlies heeft veel impact op je leven. Dat gaat geleidelijk. Maar voorkomen is in dit geval echt beter dan genezen, dat zie ik elke dag in mijn werk. Maar mocht je toch de gang naar de audicien moeten maken, weet dan dat er tegenwoordig zo ontzettend veel mogelijkheden zijn. Daar werk ik in ieder geval elke dag hard voor.’