Hoorstichting introduceert social venture HearOn BV

HearOn BV lanceert vandaag een online hoortest voor bedrijven. Zorgcollectief FNV/Menzis is de eerste afnemer. HearOn BV is een social venture en 100% dochter van de Nationale Hoorstichting. De winst wordt uitgekeerd aan de Hoorstichting en aangewend voor de preventie van gehoorschade bij kinderen en jongeren.

HearOn helpt bedrijven slechthorendheid van medewerkers vroegtijdig op te sporen. Ook helpt de test medewerkers bewust te maken van het belang het gehoor te beschermen. De hoortest kan zelfstandig worden gedaan, op smartphone, tablet of desktop. HearOn is de eerste online hoortest specifiek voor werknemers. De test is ontworpen en wetenschappelijk gevalideerd door audiologen van LUMC en AMC.

Eerste klant Zorgcollectief FNV/Menzis
Zorgcollectief FNV/Menzis is de eerste klant van HearOn BV. Gijs Rotteveel, directeur Commercie van Menzis: ‘Onderzoek van onder meer het Amsterdam Medisch Centrum heeft aangetoond dat de huidige generatie jongeren kampt met een verslechterd gehoor onder andere door blootstelling aan harde muziek tijdens het uitgaan en het luisteren naar draagbare muziekspelers. Ook op het werk kan het risico op gehoorschade zich voordoen. Om mensen op deze risico´s te attenderen, biedt het Zorgcollectief FNV/Menzis deze professionele en op de werkvloer gevalideerde hoortest aan haar verzekerden aan. Zowel de FNV als Menzis zien het belang in van vroegtijdige opsporing en preventie van gehoorschade om duurzame inzetbaarheid van werkenden te verhogen’.

Investering in de werknemers van morgen
Oprichter en directeur van HearOn BV is Laura van Deelen. Laura van Deelen was tot voor kort directeur van de Nationale Hoorstichting. In oktober heeft zij het directeurschap van de Hoorstichting overgedragen, om zich volledig te kunnen richten op de social venture. Laura van Deelen:  ‘Goed kunnen horen is in alle beroepen belangrijk. Of je nu verkoper, luchtverkeersleider, leraar of brandweerman bent. Om met klanten en collega’s te kunnen communiceren, maar ook om gevaarlijke situaties op de werkvloer op tijd te kunnen signaleren. Gehoorschade is niet te genezen. Daarom is vroegtijdige opsporing en preventie cruciaal. Wij helpen bedrijven daarbij. De winst keren we uit aan de Nationale Hoorstichting. Met HearOn investeren bedrijven dus in de preventie van gehoorschade bij hun werknemers van nu, én die van de toekomst.’

Meer weten? Gezond Gehoor professional sprak met Laura van Deelen: ‘We mogen zorgen voor meer bewustwording over ons gehoor’
Luister hier naar het gesprek. 

Bron: Nationale Hoorstichting / HearOn