Muziek stimuleert taalvaardigheid van jonge kinderen

De effecten van muziek reiken verder dan alleen muzikale vaardigheden; ook de taalvaardigheden worden ontwikkeld door muziek. Baby’s die ritmes leren ontdekken in hun eerste levensjaar ontwikkelen later in hun leven makkelijker hun taalvaardigheden. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Washington’s Institute for learning and Brain Sciences (I-LABS).

In een kleinschalige studie deden 39 baby’s van negen maanden oud mee aan het. Ze werden ingedeeld in twee groepen. 20 baby’s moesten ritmes van typische kindermuziek naspelen op een trommel. De andere 19 kinderen speelden met ‘niet-muzikaal’ speelgoed, zoals auto’s, blokken en knuffels. In totaal werden er op één maand tijd ongeveer een tiental speelsessies van telkens een kwartier georganiseerd.

De wetenschappers merkten na hersenscans aan het einde van de testmaand een verschil in hersenactiviteit tussen beide groepen. Bij de muzikale groep werd er meer activiteit gemeten in de hersengebieden die instaan voor het detecteren van patronen. Die vaardigheid speelt ook een belangrijke rol bij het leren van een taal.

‘Dit is de eerste studie met jonge baby’s die lijkt uit te wijzen dat ritmepatronen in muziek de taalvaardigheid en de vaardigheid om patronen te ontdekken in gesproken taal te stimuleren’, zegt auteur Christina Zhao, postdoctoraal onderzoeker aan I-LABS.

Lees het volledige artikel op De Redactie.be