Kinderen met CI herkennen woorden sneller dan horende kinderen

Kinderen die met CI’s woorden leren, blijken dit sneller te doen dan horende kinderen, stellen onderzoekers van het Max Planck Institute for Human Cognitive Brain Sciences. Ook algemene kennis over de omgeving, is verder ontwikkeld bij de dove kinderen met CI’s.

32 kinderen in de leeftijd van 12, 18 en 24 maanden werden na het plaatsen van de implantaten getoetst op hun vermogen om woorden te herkennen. Ze kregen foto’s te zien van objecten met daarbij de juiste of verkeerde naam. Uit de resultaten blijkt dat de kinderen met implantaten eerder in staat zijn verkeerde namen van dingen te herkennen dan kinderen met een normaal gehoor.

Normaal gesproken duurt het veertien maanden voordat kinderen incorrect gelabelde objecten als zodanig herkennen. Tijdens de studie lukte het kinderen met implantaten al na twaalf maanden. Volgens de onderzoekers is een mogelijke verklaring hiervoor dat kinderen met implantaten ouder zijn wanneer ze voor het eerst in aanraking komen met gesproken taal. Bepaalde structuren in de hersenen die daarbij helpen zijn dan al beter ontwikkeld.

Ook de algemene kennis over de omgeving is al verder ontwikkeld. Zo zijn ze zich al bewust van het feit dat een kopje heet kan zijn, en dat dat gevaarlijk kan zijn, zonder dat ze het woord heet kennen. De onderzoekers denken dat het nader bestuderen van kinderen met cochleaire implantaten inzicht kan bieden in het proces achter spraak- en taalontwikkeling.

Bron: mijngezondheidsgids.nl