Nieuw hoorconcept moet drempels verlagen

De drempelvrees van veel slechthorenden om de stap naar een audicien te zetten, ligt ten grondslag aan een nieuw concept dat Specsavers lanceert. Het gaat om een zogenaamde hoorbelevingswinkel, waarbij de klant niet terecht kan voor een hoortest of hoorhulpmiddelen maar wel voor informatie en advies.

Het is al jaren een feit dat Nederlanders gemiddeld zeven jaar wachten voor ze naar een audicien gaan. Een periode die onnodig lang is en waarin veel mensen problemen gaan ondervinden die met een hoortoestel voorkomen zouden kunnen worden. Denk aan vermoeidheid, disfunctioneren op het werk en sociaal isolement. Hoewel de branche de afgelopen jaren hard aan de weg heeft getimmerd om het imago van het hoortoestel te verbeteren, is deze lange peridode nauwelijks veranderd. En dat, vindt Specsavers, vraagt om een nieuw concept. Hoewel zij nu zelf het voortouw neemt in het neerzetten van dit unieke concept, roept ze de branche op hierin gezamenlijk de verantwoordelijkheid te nemen en met elkaar te kijken hoe de hoorzorg toegankelijker gemaakt kan worden.

‘We willen een luisterend oor bieden’

Specsavers benadrukt dat ze niet zegt met dit concept het gouden ei te hebben gevonden. ‘Het is een proef waarmee we willen onderzoeken of dit misschien een manier is om mensen wel eerder de stap naar hoortoestellen te laten maken’, aldus Marloes Krot, senior PR adviseur bij Specsavers. ‘In de hoorbelevingswinkel kun je geen producten kopen. De focus ligt echt op het geven van informatie en advies over hoorverlies en over hoorhulpmiddelen, we willen een luisterend oor bieden. Op die manier hopen we een plek te creëren die zo toegankelijk is dat de mensen die anders lang zouden wachten, hier wel naar binnen stappen. En als die stap eenmaal gezet is, is de volgende stap al een stuk kleiner.’

Volgens Specsavers is het alleen mogelijk om te onderzoeken of dit concept werkt, door het daadwerkelijk in praktijk te brengen. ‘Op dit moment zijn we druk bezig om het concept verder uit te werken en vorm te geven aan de uitstraling, locatie en duur van deze pilot, want zo kun je het wel zien’, legt Krot uit.  ‘We verwachten na een aantal weken een goed beeld te kunnen hebben van de slagingskansen van deze formule. Daarvoor zullen we ook de straat opgaan om mensen te vragen naar hun verwachtingen en ervaringen.’

Naar verwachting zal het nieuwe concept in mei operationeel zijn. Over enkele weken verwacht Specsavers te kunnen onthullen welke plaats de eer te beurt valt om dit bijzondere concept als eerste te mogen uitproberen.

Lees het complete persbericht bij Specsavers.